Sales (Menjual)
Menjual merupakan elemen utama dalam sebarang bentuk perniagaan. Perniagaaan yang berteraskan penjualan akan bertahan lama dari yang mementingkan penajaan. Pada peringkat awal, anda perlulah menguntukkan sekurang-kurangnya 80% dari masa anda untuk jualan dan selebihnya untuk menaja dan membina kumpulan. Dari prospek jualan seterusnya akan mewujudkan peluang anda untuk menaja dan mengembangkan perniagaan anda.
Sponsor (Menaja)
Proses penajaan adalah perlu untuk mengembangkan perniagaan dan network anda. Penajaan yang ditekankan di sini ialah penajaan berkualiti dan bukannya kuantiti. Anda perlulah memastikan bakal tajaan anda itu menjadi ahli di atas minatnya sendiri (bukan paksaan) kerana tertarik dengan penerangan anda yang jelas. Dan seterusnya membimbing mereka supaya dapat meniru anda.
Servis (Memberi Servis)
Samada anda menjual ataupun menaja, perkara yang perlu disusuli ialah membuat follow up. Ini akan memberi satu kepuasan kepada pembeli atau rakan tajaan anda supaya terus membeli atau mengembangkan tajaan di bawah rangkaian anda. Di ketika ini juga anda perlu membuat pembahagian prospek yang ada samada akan terus menjadi pembeli atau bakal menjadi tajaan. Follow up perlulah di buat dalam masa 3 hingga 7 hari.
Servis Selepas jualan
Menghantar produk ke rumah dan mengucapkan terimakasih (ataupun nota terimakasih dan cara menghubungi anda). Memastikan teknik menggunakan produk yang betul. Membuka ruang untuk menyelesaikan masalah dan pertanyaan. Memperkenalkan produk baru di samping repeat sale yang ada. Menaja jika berpotensi atau jika perlukan harga yang murah.
Menawarkan diri untuk membuat demo di premisnya.
Servis Selepas penajaan
Menyelesaikan masalah atau perkara yang tidak difahami. Menerangkan cara untuk berjaya dalam MLM. Kenalkan stokis berhampiran dan cara untuk berurusan (seperti mendapatkan borang, mengisi borang ahli, mendapatkan starter kit dll) seterusnya memberi bimbingan untuk membuat demo
No comments:
Post a Comment