Tips Email Marketing

Saya subcribe beberapa im malaysia untuk melihat cara mereka melakukan email marketing. Ada yang berkesan & seronok di baca dan ada jugak yang berserabut kerana ingin memasukkan semua benda dalam satu email.

Keep It Simple

Nasihat saya bagi mereka yang ingin melakukan email marketing..Keep it simple. Jangan gunakan ayat boombastik dan tidak di fahami oleh orang kebanyakan & tiada asas dalam IT. Jangan gunakan ayat teknikal menyebabkan orang tidak membacanya lagi jika anda email.Paling teruk mereka akan unsubcribe.

Specifik

Jangan masukkan semua dalam satu email.Contohnya anda ingin berikan tips pemasaran affiliate. Jangan masukkan semua tips.Buat satu per satu. Biar la email anda pendek. Tetapi ia cukup berkesan jika anda pendek. Tidak semua orang sempat baca email yang panjang.

Pendek

Ini adalah kesukaan saya.Saya gemarkan email yang pendek.Saya tidak suka baca email yang panjang. Apa yang ingin disampaikan akan terus ditangkap oleh pembaca. Anda tidak perlu menulis berjela jela dengan maksud untuk berterima kasih. Itu kerja sia sia namanya. Kalo nak berterima kasih, cakap jela terima kasih. End of the story. Dalam email lain pulak topik lain pulak.

Mesra

Jangan terlalu serius dalam email anda.Tulis seolah olah anda sedang bercakap dengan pembaca anda. Anda ingin sampaikan email itu kepada manusia dan bukan robot. Buatkan ayat yang mesra.Jangan lupa sebutkan nama mereka. Ini biasanya terdapat dalam semua autoresponder. Gunakannya.

Jarak yang sesuai

Pastikan jarak yang sesuai diantara perenggan dan ayat anda. Jangan terlalu rapat.Jika tidak,sesetengah orang tidak sukakannya. Saya sendiri tidak sukakan email yang terlalu rapat. Ia menyukarkan pembacaan.Jika email panjang,jarakkan..It’s ok jika satu baris tu ada beberapa ayat je.

Ini adalah antara tips dalam email marketing. Ia berkesan kepada saya. Saya rasa ia juga akan berkesan dengan anda.Ini adalah kerana lumrah manusia adalah hampir sama. Jika anda ingin promote sesuatu buatkan ayat yang mesra seolah olah mereka adalah kawan baik anda.Jadi mereka tidak rasa menyusahkan jika mereka membelinya kerana anda adalah kawan mereka.

Sumber : rajaadsense.com

No comments: